Yderligere info
ISBN (print): 978-87-12-07606-3
ISBN (digital): 978-87-12-07607-0
ISSN: 1904-5565
Redaktør: Niels Wium Olesen (ansvarshavende)
INDHOLD:
Nyt fra redaktøren
Silke Holmqvist, Louise Nyholm Kallestrup, Morten Michelsen, Bertel Nygaard, Rasmus Rosenørn og Nils Arne Sørensen: Populærmusik som historie
Silke Holmqvist, Morten Michelsen og Bertel Nygaard: Populærmusik som historiske oplevelser
Jakob Ingemann Parby: Modernitetens klang - Nervelidelser, lydfortolkning og populærmusik i 1800-tallets København
Mads Walther-Hansen: Digital kulde og klanglig realisme - Populærmusik, lydteknologi og skiftende lydidealer
Bertel Nygaard: Støj fra det fjerne - Oplevelser af Elvis Presley i 1950’ernes Danmark
Janus Clausen: Kommunepop - Sociale rum i Gladsaxe Teen Club, Brøndby Pop-Club og Ballerup Teen-Club, 1965-70
Morten Michelsen: Fra psychedelic happening til følelsesmusik - Den medierede Jimi Hendrix i dansk rockkritik 1967-70
Lisanne Wilken: Krig og fred i melodigrandprix - Ukraine og Rusland i Eurovision
BILLEDE I KONTEKST
Emilie Luther Valentin: En velkendt melodi - Kontrafaktur i 1700-tallets henrettelsesviser
DEBAT & ANMELDELSER
Johan Heinsen: Kilde og data - Overvejelser om historiefaget og de digitale metoder
DEBATTEMA: GLOBALHISTORIE
Global historie, hvorfor og hvordan?
Annette Skovsted Hansen: Globalt forbundne søfartshistorier – hvordan globalhistorie giver os nye forståelser
Daniel Steinbach: Et globalt syn på første verdenskrig
Helle Strandgaard Jensen: Er det globalhistorie?
Niels Brimnes: En global begivenhed? Betragtninger over Alma-Ata-konferencen i 1978